Γονείς: Συχνά λάθη στη διατροφή των παιδιών σας!

Γονείς: Συχνά λάθη στη διατροφή των παιδιών σας!

Το να είστε γονιός σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Όλοι οι γονείς στην προσπάθεια τους να προσφέρουν τα καλύτερα που μπορούν στα παιδιά τους, ίσως να χρησιμοποιούν κάποιες λανθασμένες πρακτικές που στο τέλος χωρίς να το επιδιώκουν, αποφέρουν τα αντίθετα αποτελέσματα.  

Επωφεληθείτε, διαβάζοντας μερικές από τις πιο γνωστές που ίσως σας φανούν χρήσιμες!

 

1. Υποχρεώνουμε το παιδί να αδειάσει το πιάτο του

Τα υγιή παιδιά από την μέρα που γεννιούνται έχουν την ικανότητα να ξέρουν ακριβώς πότε και πόσο χρειάζεται να φάνε. Με το να τα πιέζουμε να αδειάσουν το πιάτο τους, επεμβαίνουμε σε αυτό το βιολογικό μηχανισμό τους. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε είναι να τους μάθουμε να λειτουργούν με βάση τη πείνα τους και τον κορεσμό τους (δηλαδή πότε νιώθουν χορτάτοι). Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά όλων των ηλικιών τρώνε περισσότερο όταν τους σερβίρονται μεγαλύτερες μερίδες. Tι να κάνετε; Μην ενθαρρύνετε το παιδί «να αδειάζει» το πιάτο του. Βάλτε στο παιδί μικρές προς μέτριες μερίδες με εξαίρεση τα λαχανικά, που καλό είναι, να είναι άφθονα στο πιάτο και αφήστε το παιδί να αποφασίσει πόσο θα φάει.

 

2. Χρησιμοποιούμε τα γλυκά ως επιβράβευση 

Όλοι οι γονείς γνωρίζουν ότι δυστυχώς το να πείσουμε το παιδί να φάει όσπρια ή λαχανικά είναι πολλές φορές κουραστικό ή ακόμη και ακατόρθωτο. Έτσι, πολλοί γονείς καταλήγουν στην εύκολη και γρήγορη λύση για την επίλυση του προβλήματος ακλουθώντας την μέθοδο της «εξαγοράς». Δυστυχώς όμως, αυτή η τακτική μαθαίνει στα παιδιά ότι γιαπαράδειγμα. οι φακές ή το μπρόκολο αποτελούν υποχρέωση ενώ το γλυκό βραβείο. Τι να κάνετε; Προσπαθήστε να συνδυάσετε τα όσπρια και τα λαχανικά μαζί με άλλα αγαπημένα τους φαγητά ξεκινώντας με μικρές ποσότητες.

 

3. Απαγορεύουμε εντελώς τα γλυκά

Αυτή είναι μια ακραία και λανθασμένη τακτική. Δεν υπάρχει «απαγορεύεται» στον υγιή άνθρωπο, πόσο μάλλον στο υγιές παιδί. Εξάλλου, οι απαγορεύσεις φέρνουν συχνά αντίθετα αποτέλεσματα. Τι να κάνετε; Επιτρέψετε στο παιδί να φάει μία σοκολάτα στην θέση του σνακ, 1-2 φορές την βδομάδα, όχι όμως στη θέση του πρωινού ή κάποιου κύριου γεύματος. Επιλέξτε γλυκά που περιέχουν γάλα και φρούτα. 

 

4. Συχνή προσφορά φαγητού

Συχνά οι γονείς προσφέρουν φαγητό στα παιδιά την ώρα του διαβάσματος ή του παιχνιδιού για να έχουν ενέργεια. Το διαρκές όμως τσιμπολόγημα, μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε αδιαφορία σχετικά με το γεύμα ή το δείπνο τους. Αυτό συχνά έχει  ως συνέπεια να υπάρχει δυσκολία στο να δοκιμάσουν νέες τροφές (π.χ. λαχανικά) που προσφέρονται στα κυρίως γεύματα. Τι να κάνετε; Προσπαθήστε να υπάρχει ένας σταθερός αριθμός γευμάτων, 3 κυρίως γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 2 -3 ενδιάμεσα σνακ .

 

5. Κενές θερμίδες

Σήμερα τα παιδιά, λαμβάνουν ένα μεγάλο ποσοστό της ημερήσιας ενεργειακής τους πρόσληψης από ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη, όπως αναψυκτικά, ενεργειακά ροφήματα και φρουτοποτά. Το κακό είναι ότι τα πλείστα από αυτά τα ποτά προσφέρουν μόνο άδειες θερμίδες, δηλαδή δίνουν θερμίδες χωρίς να προσφέρουν άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον τα ροφήματα αυτά, δεν έχουν τους ίδιους μηχανισμούς που επιφέρουν τον κορεσμό όπως μια στέρεα τροφή. Με λίγα λόγια τα παιδιά παίρνουν άδειες θερμίδες, δεν χορταίνουν και η συχνή κατανάλωση τους μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους. Τι να κάνετε;  Αποφύγετε την αγορά των ροφημάτων που αναφέρθηκαν πιο πάνω, ώστε να μην τα αναζητούν και να μην τα βλέπουν στο ψυγείο ή σε ντουλάπια. Προσφέρετε στο παιδί πιο υγιεινά και θρεπτικά ροφήματα όπως γάλα, φρέσκο χυμό ή υγιεινά σπιτικά smoothies.

 

Δήμητρα Σκαπούλλαρου

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (MSc)