Βιταμίνη D: Γιατί είναι τόσο σημαντική για την υγεία σας;

Βιταμίνη D: Γιατί είναι τόσο σημαντική για την υγεία σας;

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερα για τη βιταμίνη D, γνωστή και ως βιταμίνη του ήλιου. Ανάμεσα στις πολλές πληροφορίες που κυκλοφορούν, είναι λογικό να υπάρχει σύγχυση γύρω από το τι πραγματικά ισχύει για τη δράση, τις πηγές και τη σημασία της για τον οργανισμό. Ήρθε η στιγμή να ξεκαθαρίσουμε τι είναι η βιταμίνη D, ποιος είναι ο ρόλος της και γιατί η επάρκειά της είναι τόσο σημαντική για την υγεία.

Στην πραγματικότητα, περίπου το 90% της βιταμίνης D που χρειάζεται ο οργανισμός παράγεται μέσω της έκθεσης στον ήλιο, ενώ μόλις το 10% προέρχεται από τις τροφές. Παρόλο όμως που η Κύπρος διαθέτει μεγάλη ηλιοφάνεια σχεδόν όλο τον χρόνο, η έλλειψη βιταμίνης D στην Κύπρο είναι ιδιαίτερα συχνή και αφορά μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού.

Ο ρόλος της βιταμίνης D στον οργανισμό είναι πολυδιάστατος. Συμβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου, βοηθώντας στη διατήρηση της υγείας των οστών, ενώ παράλληλα υποστηρίζει τη νευρική και μυϊκή λειτουργία. Επιπλέον, η βιταμίνη D φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία της καρδιάς, στη ρύθμιση της φλεγμονής και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τα τελευταία χρόνια, η επιστημονική έρευνα έχει συνδέσει τα επαρκή επίπεδα βιταμίνης D με προστατευτική δράση απέναντι σε ορισμένες χρόνιες παθήσεις, όπως ο διαβήτης, η σκλήρυνση κατά πλάκας και ορισμένες μορφές καρκίνου, όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου. Γι’ αυτό και η σωστή ενημέρωση γύρω από τη σημασία της βιταμίνης D, τις πηγές της και τα συμπτώματα ανεπάρκειας είναι απαραίτητη για την πρόληψη και τη συνολική φροντίδα της υγείας.

 

Αν θέλετε να καλύψετε τις ανάγκες του οργανισμού σας σε βιταμίνη D τότε:

1. Ενισχύστε τη διατροφή σας με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D2 όπως:

  • Λιπαρά ψάρια: ρέγγα, σκουμπρί, σαρδέλα, σολομό
  • Μουρουνέλαιο
  • Μανιτάρια
  • Γάλα
  • Αυγό
  • Εμπλουτισμένα τρόφιμα, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, φυτική μαργαρίνη, εμπλουτισμένα γάλατα κ.α

2. Αφιερώστε 15 – 20 λεπτά στον ήλιο χωρίς αντηλιακό, αποφεύγοντας βέβαια τις επικίνδυνες ώρες, μεταξύ 12:00 – 17:00.

 

 

Αντιγόνη Ανδρέου
Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc